Es geht um die Leerstellen, um die Momente im musikalischen Fluss, die gerade nicht durch eine klare Klangaussage festgelegt sind. Sie sind Ausgangspunkt für Assoziationen, für Hörerleben im Spannungsfeld zum Bekannten, zu Gewohnheiten und Besonderheiten. Im Fall des Klaviertrios hat dieses Wechselspiel von Atemholen und Anspannung, von Loslassen und Wiederfinden grundlegende Bedeutung. Denn in dieser nach Phasen der Stagnation wieder ungemein beliebten Besetzung wurde schon so viel entwickelt, dass die kollektive, die einzelnen Stärken der Musiker gleichberechtigt nutzende Energie über die Kraft der Aussage entscheidet. Die wiederum entsteht nur dann, wenn jeder der Beteiligten sich zurücknehmen kann, um die anderen klingen zu lassen.
Das Trio von Andreas Lammel, Florian Lauer und René Bornstein basiert auf Aufmerksamkeit, Präzision, Empathie. Die Musiker lassen viel Raum, um Motive zu erforschen, Stimmungen knospen zu lassen, mit Texturen zu experimentieren. Sie arbeiten mit langen Gestaltungsbögen und Steigerungsmustern, mit harmonisch vieldeutigen Zusammenhängen, die sich erst aus der Situation heraus ergeben und zuweilen an andere Orte führen, als man zunächst anehmen könnte. Sie bleiben damit im Rahmen des formalen Spielens und genießen zugleich eine Freiheit, die innerhalb der Grenzen alles offen lässt. Das macht den Reiz der „Novemberlieder“ aus. Sie sind Höranstöße, weisen an vielen Stellen über die Ausgangsidee Klang gewordener Herbstimpressionen hinaus, verlieren sich aber nicht in der Vielfalt der Möglichkeiten. Sie stellen ein Trio vor, das ganz bei sich ist.
Ralf Dombrowski
In this music, the interest resides in those empty spaces, in those moments in the musical flow where the sound remains equivocal, where no “clear message” is thrusting itself forward. In these spaces and moments, we ascend to associations, auditory sensations, teased out in the atmosphere of musical suspense between the expected, the familiar, and the very many moments of surprise. The striking feature in this music for piano trio is this flux between holding things back and then reaching up and out, first releasing creativity, then reharnessing it once more. After leaner times, when the artistic progress of this three-man formation was perhaps less evident, we can now experience a wave of inspiration from this greatly appreciated formation, where the power of the musical message, the collective energy, is drawn equally from the individual strengths of the three. This can really only happen if all musicians are able, at times, to merge into the background, leaving the voice of the music to be carried by the others.
Attention, precision, empathy: three elements at the heart of the trio formed by Andreas Lammel, Florian Lauer and René Bornstein, musicians able to create a space for exploration of motif, a fertile ground where atmosphere is nurtured and where experimentation with texture features large. The three follow sustained compositional trajectories and craft patterns of progression featuring harmonically wide-ranging connecting passages which emerge spontaneously and often lead to quite new and unexpected places. Never completely leaving the domain of formal instrumentality, Andreas, Florian and René generate a free zone, in which, within certain self-set boundaries, everything is possible. This is what makes „Novemberlieder“ such an exciting collection. These tracks are auditory impulses, transporting the listener way beyond the initial concept of expressing autumnal impressions in music, but never allowing the labyrinthine musical possibilities to obstruct. On this album, we experience a trio completely at home with itself.
Ralf Dombrowski