Zwei Kollegen von Ulli haben in ihren Kommentaren zu dieser CD die Sache auf den Punkt gebracht:
„Ulli‘s music has matured to the point where he confidently addresses traditional forms with his own contemporary language. The rootedness of his music gives it historical context, and the freshness of it makes it an exciting listen. 50 years from now, this music will sound just as great as it does today.“ - Tim Armacost
„Ulli's new CD is full of fresh musical moments, new compositions and spontaneous interaction. Four masterful musicians cook up an exciting hour of music, rooted in jazz, with the chops to play whatever they hear. It makes me want to sing!" - Judy Niemack
Nach wechselnden Besetzungen in der Vergangenheit hat Ulli Jünemann jetzt seine ideale Band gefunden:
Schon seit 2003 spielt Uli Jünemann regelmäßig mit Adam Nussbaum. Er suchte für eine Tour einen Eratz für Keith Copeland, der auf der damals aktuellen CD Schlagzeug spielte. Seit dieser Zeit spielten die beiden in wechselnder Besetzung zusammen eine Tour pro Jahr und sind gute Freunde geworden.
„Mit Jay Anderson ist Adam Nussbaum schon über 30 Jahre best buddy und hat mit ihm viele Tourneen gespielt. Die zwei sind Ying und Yang. Was Adam zuviel an Temperament hat steuert Jay mit seiner Ruhe und Übersicht. Ein fantastischer Bassist. Super Intonation, Time und Swing.
Mit JF hat er einen Gitarristen, der unseren musikalischen Ansprüchen absolut gerecht wird und mich zudem als Solisten durch seine Spielart maximal unterstützt. So einen fantastischen und einfühlsamen Begleiter hatte ich bisher nie an der Gitarre. Zudem ein sehr sehr starker Solist.“
Nach Abschluss der Aufnahmen für diese CD hatte die Band so viele gute Takes, dass es schwer fiel, die besten auszuwählen. Bei Paid Nice war die Entscheidung besonders schwierig – wir haben uns dann letztlich dazu entschlossen 2 Takes des Stücks auf die CD zu nehmen.
If this band fell directly out of bed, onto the bandstand, they’d still be a knock out. Soulful, articulate and at moments profound, they acquit the Ulli Jünemann-driven project with verve, warmth and depth. Whatever ‘jazz’ means, this is a real jazz album. Jünemann makes the classic attempt to set indestructible forms in the laps of his renowned cohorts to see what will be on the day. And it seems it was a good day.
Legends Nussbaum and Anderson - veterans of the form - turned up to breath life into the pages and, as warrior comrades are wont to do, vanquish the twin foes of recklessness and predictability. Jünemann’s own expressive alto playing runs the gamut: in one moment cooly intellectual, in the next oozing sensuality - lots of twists and surprises, yet always relatable. Tone-master Prins never fails to warm things up with his turn-on-a-dime phrasing and plush, ever-present support.
The title track - ’Boo Hoo’ - starts and finishes sounding like a seventies Blake Edwards film soundtrack, then stretches out with some nicely weird soloing before coming round full circle to its, ‘Haven’t I heard this tune before?’ melody. That Jünemann is a composer steeped in the classics, is determined conclusively on his lovely, melancholy and mysterioso ‘Weazle of Dreams,’ a piece that, reminiscent of Jimmy Rowles’ masterwork ‘The Peacocks’, functions ideally for the bassist’s showcase.
In moments of alchemical mixing-and-melting by Jünemann-Prins, one feels like some mysterious guest instrumentalist has joined the quartet as a fifth element. This is particularly clear on ‘Zorro,’ one of JF‘s three contributions to the effort of composition and on Jünemann’s ‘Rehaa’, which starts out with clean Martino-like phrasing and later hits some Abercrombie highs as the pair lose all inhibition.
In a jazz climate governed increasingly by the bottom-line, it takes guts to do high-end projects on shoestring budgets. We music consumers - pampered with instant availability and distracting gadgetry - can easily lose track of whole musical ideas. When the experience of listening becomes fragmented the music can seem to make little sense. This album should be swallowed whole, in a single gulp.
Sam Masich